Dámské parfémy Pánské parfémy

Poznáte kvalitní parfém?

Každý rok přichází značky na trh s novými parfémy a vůněmi a také s novými nápady, jak zaujmout a oslovit zákazníky. Mnohdy jsou parfémy dílem špičkových návrhářů, kteří je navíc dokáží zahalit do luxusních, originálních flakónků. Ne vždy je však obal, jméno návrháře či slavné osobnosti zárukou kvality.  Proto je dobré brát v potaz také některé další faktory, které určují kvalitu parfému. Znáte je?

 

Složení parfému

Mezi lidmi mnohdy stále panuje názor, že aby byl parfém kvalitní, musí být ze 100% složen z přírodních látek. Přitom jsou ale nejluxusnější špičkové parfémy složeny z mnoha rozmanitých ingrediencí, ať už přírodních či umělých. Umělé složky parfému dodávají velmi důležité vlastnosti, bez kterých by požadovaných kvalit nedosahoval – ať už jedinečnou vůni nebo trvanlivost. Vždyť i nejslavnější parfém světa – Chanel No.5 – se stal tak známým proto, že byl v historii prvním parfémem se syntetickými aldehydy.

 

Uvolňování vůně

Postupný vývoj neboli uvolňování vůně je jednou z nejdůležitějších vlastností kvalitního parfému. Pokud parfém aplikujeme na pokožku a přivoníme si k němu později, zjistíme, že se jeho vůně změnila. Je to proto, že kvalitní značkový parfém má pyramidální strukturu – skládá se z hlavy, srdce a základu.

Hlavu tvoří ingredience, které jsou nejprchavější, ale zároveň voní nejvýrazněji. Jsou patrné pouze v několika prvních okamžicích. Srdce obsahuje tóny, které mají průměrnou výdrž. Jsou výrazné a většinou nejlépe zapamatovatelné – označujeme je jako tzv. buket parfému. Základ parfému tvoří dlouhotrvající vůně, které vydrží na pokožce vonět až několik hodin. Kvalitní parfém tedy poznáme podle toho, když má dobře vyváženou kompozici s tóny, které se rozvíjí do dobře zapamatovatelných, výrazných vůní s dlouhou výdrží.

 

Trvanlivost parfému

Trvanlivost parfému velmi souvisí se složením parfému a vyvážeností kompozice. Ne příliš kvalitní parfém rychle vyprchá, takže ho musíte aplikovat i několikrát za den. Naopak kvalitní parfém byste měli i po několika hodinách cítit a měl by mít stále snadno identifikovatelnou vůni.

Opravdu kvalitní značkové parfémy tedy nanesete na pokožku ráno a měli byste ho lehce cítit i na konci dne.

 

Okolí parfému – sillage

Zajímavou vlastností parfému, o které se ale moc nemluví, je jeho „sillage“. Tento francouzský výraz vyjadřuje vlastnost parfému rozvinout se co nejdále do okolí. Ovšem pozor! Rozhodně neplatí to, že kvalitní parfém dokáže zaplnit celou místnost a omámit každého v ní, rovněž to není voňavka, kterou cítí kolemjdoucí na 10 metrů. Parfém, který je takto výrazný, může být až obtěžující. Naopak vůně, která voní pouze v bezprostřední okolí místa, kde byla aplikována, ztrácí svůj význam. Hledáme tedy zlatý střed a ideální „sillage“ – parfém, který rozvine své tóny do blízkého okolí, ale jeho vůně je decentní a neobtěžující.